It's not just a race, it's an adventure

Tips & Tricks

Gebaseerd op eigen ervaringen kunnen we dit suggereren:
  • Alle attributen van Paddles, pull buoy, vinnen tot touw, camelback zijn toegestaan. Denk hieraan: hoe meer materieel je meedraagt, hoe meer parameters die kunnen fout gaan.
  • Oefen of je beter af bent met een pull buoy dan zonder. Als je het je helpt bij het zwemmen maar het hindert tijdens het lopen.....

  • Kies je paddles niet TE groot . Je moet er 2 of ruim 4 km mee zwemmen, je kan onderweg niet zomaar beslissen ze niet aan te doen. Je moet ze immers meesleuren tot de aankomst.
  • Met vliezen zwemmen is een optie. Je zwemt er een stuk sneller mee. Maar denk eraan dat je ze ook moet meedragen tijdens het lopen en dat je bij elke transitie wat tijd gaat verliezen met ze aan en uit te doen.
  • Het geheim zit em in de transities. Zorg dat die vlot en goed gaan.
    • Bij het naderen van het water, zet je badmuts reeds op al lopend, doe je pak toe al lopend (indien je die opengezet hebt). Zorg dus dat je aan de voet van het water enkel je bril en paddles moet aandoen.
    • Bij het uitkomen is de ene sneller in staat te beginnen lopen dan de andere. Sommigen hebben last van duizelingen. Door training gaat dat over. Kwestie van korte afstanden te zwemmen en lopen ertussen om daaraan te wennen.

  • Door de snelle opeenvolging van zwemmen en lopen kan je de tel kwijt zijn van 'waar zitten we nu? Hoeveel is het volgende stuk lopen?'. Wat de meeste doen is de afstanden op de paddle of arm schrijven en ook de bevooradingsposten zodat je eikpunten hebt mocht je de tel kwijt zjn.
  • Er moet 33km gelopen worden (lange afstand). Een pak met lange aan de benen zorgt voor extra weerstand. Het valt dus sterk te overwegen je pak af te knippen net boven de knie.

  • Tijdens de lange loopstukken wordt het zwempak vaak afgedaan tot aan de heupen om oververhitting te voorkomen. Een pak met een conventionele rits van onder naar boven is beter, die kan je zelf al lopend toe doen. De moderne wetsuits (boven naar onder) zijn beter voor triatlon, maar minder voor swimrun.
  • Zorg voor schoenen die licht zijn, goed het water doorlaten en tegelijkertijd goede grip hebben. Er wordt over rotsen, bosgrond en zand gelopen en de schoenen zijn nat. Je hebt grip nodig.
  • Het water kan nog héél koud zijn begin mei, een neopreen badmuts onder de obligate wedstrijdbadmuts kan je een warm hoofd garanderen. Koud water kan je barstende koppijn bezorgen, en bovendien minder functionerend lichaam door onderkoelde hersenen.
  • Voor atleten die niet exact dezelfde snelheid hebben kan op touw lopen interessant zijn. Denk eraan: het is terug een extra parameter. Zorg voor rekbaar touw. Tijdens het lopen kan door de rek de schokken van het trail lopen grotendeels opgevangen worden. In het zwemmen heb je de zekerheid dat de wingman volgt.
  • Gebruik een kleurloos zwembrilletje. Je moet goed kunnen zien naar waar je zwemt. Recht zwemmen kan je veel zorgen besparen.
  • Overweeg gebruik van warm-up gels voor de benen, armen en rug. Het eerste watercontact is meerstal koud, daarna wordt het beter door het vele lopen.
  • Sommigen steken stukken isolatiemateriaal in de compressiekousen ipv een pull buoy te gebruiken
  • Normaal zijn er genoeg bevooradingsposten. Indien je toch extra voeding wil meedragen, denk dat je moet lopen en zwemmen. Vaste voeding kan op de maag liggen. Hou het licht dmv gebruik te maken van gewone of watergels.
    Klik hier voor het High5 aanbod
Web Design MymensinghPremium WordPress ThemesWeb Development

Foto’s zijn online

16 oktober 201716 oktober 2017
Foto's De Schorre 2017 zijn online
De foto's van Amphiman De Schorre 2017 zijn online.
Klik hier